15 vinkkiä – miten rentoutua ja ottaa omaa aikaa työ- ja lapsiarjessa

Ystäväni esitti toiveen kirjoitella siitä, millä tavoin rentoutua arkisten kiireiden keskellä ja nauttia pienistä asioista perusarjessa. Tartuin mieluusti aiheeseen, sillä tämä istuu myös hyvin tammikuisessa postauksessa aloittamaani hyvinvointiteemaan. Harvalla meistä on mahdollisuutta makoilla spa-hoitoloissa ihan viikoittain, joten on parempi kehittää muitakin, ja myös kukkarolle ystävällisempiä tapoja rentoutua. Pienistä asioista nauttiminen lisää taatusti kenen tahansa hyvinvointia ja onneksi rentoutua voi monilla aivan yksinkertaisilla tavoilla.

Kuka vain voi oppia nauttimaan arjen ihanista hyvistä hetkistä ja luoda omaan päiväänsä pieniä keinoja rentoutumiselle ja palautumiselle. Tämä on todella mahdollista myös lapsiperheessä, kun vaan miettii itselleen toimivat keinot ja kokeilee ennakkoluulottomasti myös itselleen uusia keinoja. Lasten ollessa aivan pieniä, ei sitä omaa aikaa aina pääse toteuttamaan kovin kauaksi kotoa, joten pohdin tässä myös niitä pieniä asioita, joista nauttia ihan kotioloissa. Perheellisenä rentoutumiseen liittyy myös vahvasti ja melkeinpä ensimmäisenä edellytyksenä sen oman ajan löytäminen, joten keräsin siihenkin vinkkejä.

RENTOUTUMINEN KOTIOLOISSA PIENIN KEINOIN

  • Oleile rauhallisessa ja järjestyksessä olevassa tilassa hetki ennen nukkumaanmenoa. Jos haluat rentoutua illalla lasten nukkumaan mentyä, niin pidä huoli, että kotonasi on joku paikka, mihin et päästä lasten tavaroita. Meillä makuuhuone pidetään leluista tyhjänä ja olohuoneessa seikkailevat lelut piilottaa myös nopeasti kaappeihin ja sohvan takana oleviin laatikoihin. Näin mieli lepää helpommin, kun katse ei eksy jatkuvasti sekalaisiin leluihin ja muuhun sälään.
  • Himmennä valaistusta ja sytytä kynttilöitä tai tuikkuja ilta-aikaan. Jos siivous on jäänyt, tai ei huvita laittaa leluja paikoilleen, niin himmennetty valaistus piilottaa pahimmat sotkut ja rauhoittaa kroppaa muutenkin pikkuhiljaa levolle. Pienen hetken rentoutumiseen auttaa myös jo yksikin tuikku tai kynttilä. Hämärän aikaan vuodesta saatan upgreidata myös aamun hetkiä sytyttämällä kynttilän aamiaispöytään tunnelmaa luomaan. En mitenkään joka aamu, mutta aina silloin tällöin tämäkin on kiva pieni keino luoda tunnelmaa.
  • Venyttele tai joogaa hetkinen. Lempeä liikunta sopii myös iltaan, joten venyttely ja rauhallinen jooga ovat loistavia iltarutiineja. Otin nyt ilmaisen kokeilujakson Yogaia-liikuntasovellukseen ja sainkin heti inspiraatiota kotona joogailuun, kun voin valita vaikka vain sen 7 minuutin joogatunnin. Illalla ei tosiaan kannata tehdä paria tuntia ennen nukkumaanmenoa enää mitään kovin rasittavaa liikuntaa, sillä se voi häiritä nukkumaanmenoa piristävän vaikutuksensa takia.
  • Hiljenny hetkeksi tai meditoi. Mitään ”virallista” meditointia en osaa ohjeistaa, mutta kaipa tuo hiljentyminen omanlaista meditointia sekin on. Eli nimenomaan siihen hetkeen keskittymistä ja siitä nauttimista kaikin aistein. Itse rakastan esimerkiksi teen juontia aivan kaikessa rauhassa ja hiljaisuudessa, ja tämä on parhaimmillaan eräänlainen rentoutumisrituaali. Keittelen mieluiten teeni huolella valituista irtoteelehdistä ja haudutan sen kauniissa pannussa. Fiilistelen teen tuoksua ja makua, sekä teekupin käsiä ja koko kroppaa lämmittävää tunnetta. Samalla tuijottelen haaveillen taivaanrantaan istuessani lempinojatuolissani. Tällainen totaalihiljaisuus tekee todella hyvää ja on lyhyinäkin annoksina rentouttavaa päivän täyttyessä lasten kanssa ollessa pääsääntöisesti jatkuvista äänistä. Hiljentyminen sopii kenelle hyvänsä, jos vaikka töissä on paljon ihmisten kanssa tekemisissä, tai työskentely tapahtuu jatkuvassa hälyssä avokonttorissa.
  • Sauno ennen nukkumaanmenoa. Saunassa käymisen jälkeen olo on yleensä hyvin raukea ja unille on näin helppo siirtyä melko nopeastikin saunan jälkeen. Saunassa oleminen itsessään rentouttaa niin kehoa kuin mieltä, ja on etenkin nyt kahden lapsen perheessä ollut oiva pakopaikka hetken hiljaisuuteen. En nimittäin päässyt kuopuksemme syntymän jälkeen kuukausiin juuri lainkaan kodin ulkopuolelle itsekseni, joten pyrin kehittämään enemmän keinoja ihan täällä kotona rentoutumiseen.
  • Kuuntele rentouttavaa musiikkia. Jos mieli meinaa vilistää liikaa ja kaipaan apua rauhoittumiseen, niin valitsen Spotifystä rentouttavaa musiikkia sisältäviä listoja. ”Relax & Unwind” on ihan vakkareitani leppoisaa tunnelmaa luomaan. ”Peaceful Piano” ja ”Peaceful Guitar” sopivat taas niihin hetkiin, kun en halua kuulla mitään sanoitettua musiikkia. Ja jos hakee ihan totaalirentoutumista, niin erilaiset luontoääniä sisältävät listat ovat siihen hyviä, kokeile vaikkapa ”Nature Sounds”. Rentoutumismusiikki voi auttaa saamaan myös paremmin unen päästä kiinni.
  • Kuuntele ASMR-videoita apukeinona nukahtamiseen. Luin lehdestä jokin aika sitten ASMR-videoista, joita suositeltiin myös rentoutumiseen. Olin ensin ennakkoluuloinen näitä kohtaan, mutta voin kertoa nukahtaneeni kesken videon, eli hyvin rentoutti. Kyseessä on siis videot, joissa puhutaan kuiskaten ja tehdään erilaisia rauhoittavia ääniä, jotka tuntuvat ihan fyysisesti kun niihin keskittyy. Näitä on saatavilla monenmoisia YouTubesta – itse kuuntelin artikkelissa suositellun suomalaisnaisen kanavaa (ASMR Sita Sofia).

OMAA AIKAA JA RENTOUTUMISTA TYÖPÄIVIEN LOMASSA

  • Hyödynnä työmatkat omiin juttuihin. Kävelen monesti työmatkat (vajaa puoli tuntia suuntaansa), jotta saan edes hetken raitista ilmaa, liikuntaa ja omaa aikaa päivääni. Fiiliksen mukaan saatan olla omissa ajatuksissani koko matkan, tai kuunnella musiikkia taikka podcasteja kävellessäni. Myös julkisilla kulkuneuvoilla ja autolla matkatessa podcastit ja äänikirjat ovat loistava tapa saada aika kulumaan mukavammin ja näin saa rentouduttua myös arkisen matkan ajan.
  • Nauti musiikista töissä ollessasi ja käytä sitä myös keskittymisen apuvälineenä. Aiemmin puhuin illalla kuunneltavasta rahoittumismusiikista. Itselleni nämä tismalleen samat listat toimivat myös töissä keskittymisen apuna ja luomaan rentoa fiilistä kesken työpäivän. Jos pitää lukea ajatuksella jotain tai tuottaa tekstiä, niin valitsen sanatonta musiikkia, kun taas hieman rutiininomaisiin tehtäviin seuraksi sopii vaikkapa tuo ”Relax & Unwind”. Avonkonttoreissa tämä on myös erityisen suositeltava keino paeta hälyltä omaan työrauhaan.
  • Pidä kiinni sovituista tauoista ja etenkin lounastauosta. Jotta ajatus rullaa paremmin koko työpäivän, niin on hyvä ajatella välillä jotain aivan muuta. Itselleni on aina ollut tärkeä käydä kollegoiden kanssa lounaalla, ja jos en ehdi ulos lounaalle, niin syödessäni eväät työpaikalla luen vaikkapa Hesarin samalla. Menen myös fyysisesti työpisteeltäni eri huoneeseen syömisen ajaksi, mikä sekin irrottaa tietyllä tapaa mielen pois työtehtävistä. Näin saan myös kiireen keskellä edes jonkinmoisen pysähdyksen päivään ja jotain omaa tekemistä hetkeksi. Pelkkä ikkunasta ulos tuijottaminen omiin ajatuksiin uppoutuneena on sekin tauon aikana hyväksi ja saattaa lisätä luovuutta töiden jatkamiseen.
  • Kävele tai pyöräile lähietäisyydellä oleviin oleviin kokouksiin. Itse olen ydinkeskustassa töissä, joten hyödynnän kesäaikaan kaupunkipyöriä kokouksiin mennessä, tai kävelen lyhyet välimatkat. Kummasti piristää näin toimistotyöläistä se pienikin hetki raittiissa ilmassa verrattuna siihen, että istuisi täysissä ja tunkkaisissa liikennevälineissä tai taksissa. Ei epäilystäkääm kumpi näistä vaihtoehdoista rentouttaa ja kumpi pikemminkin ahdistaa.
  • Tapaa ystäviä lounailla tai heti töiden jälkeen edes ”minitreffeillä”, jos ei viikonloppuna tapaamiset onnistu niin usein. Varsinkin lapsiperheessä iltoihin mahtuu yhtä sun toista puuhaa eikä joka viikonloppu ole mahdollisuutta irrottautua omiin menoihin samoin kuin ennen lapsia. Mielestäni on edelleen kuitenkin tärkeä pitää yllä sosiaalisia suhteita muihinkin kuin omiin perheenjäseniin ja pyrin näkemään ystäviä aina mahdollisuuksien mukaan. Järjestän siis mieluusti lounastreffejä ja tapaan ystäviä edes pikaisesti heti töiden jälkeen aika ajoin. Ja näin sitä ehtii vielä sinne iltapuuhiin lasten kanssa, tai vaikka liikkumaan hetkeksi.

OMAA AIKAA JA RENTOUTUMISTA LAPSEN KANSSA KOTONA OLLESSA

  • Priorisoi lapsen päiväuniajat omaksi ajaksesi. Jos kaipaat lepoa, niin nuku ja jos liikuntaa, niin tee pientä kotijumppaa, mutta jätä ainakin kaikki kotihommat viimeiseksi listalla. Opettele hoitamaan niitä mieluiten vauvan hereillä ollessa, tai isomman lapsen kanssa yhdessä mahdollisuuksien mukaan. Lapsen päiväunet voivat olla päivässä ainoita hetkiä hengähtää, joten kannattaa käyttää ne johonkin sellaiseen, mistä saa itselleen iloa. Ja toki sitä joutuu välillä hoitamaan erinäisiä velvollisuuksia näinä aikoina, mutta ajatuksena on se, että ei ajautuisi tekemään vain niitä pakollisia hommia silloin kun on kerrankin hiljaista ja omat kädet vapaina.
  • Ota edes se viisiminuuttinen omaa aikaa saatuasi lapset nukkumaan, tai ennen heidän heräämistä. Itselleni on tärkeää saada ennen nukkumaanmenoa pieni hetki omaa aikaa, mutta lapsemme ovat olleet kovin iltavirkkuja eikä joka ilta jaksa valvoa enää itsekään nukutushommien jälkeen. Jos en kummempia ehdi, niin saatan kuunnella pienen hetken vaikkapa rauhoittavaa musiikkia kuulokkeista jo sängyssä maatessani, tai lukea edes sen yhden luvun hyvästä kirjasta. Lukeminen on rauhoittavaa toisin kuin vaikkapa somen selailu ilta-aikaan. Jos en illalla saa omaa aikaa, niin hyvällä onnella saatan joskus herätä puoli tuntia tai tuntikin ennen lapsia. On parasta käyttää tällainen harvinainen oma hetki omiin lempijuttuihin ennen kuin alkaa taas ”suorittamaan” päivän muita askareita. Välillä jo se, että saa syödä kaikessa rauhassa oman aamiaisen on sekin riittävä rentoutuminen aamuun.
  • Vuorotelkaa puolison kanssa lastenhoidossa myös molempien ollessa kotona. Teemme välillä mieheni kanssa ikään kuin vuorottain lastenhoitoa, seuranpitoa ja leikittämistä. Eli vaikka olisimme koko perhe kotona, niin on kiva saada ajoittain hetki tehdä rauhassa omiaan, vaikkapa lukea se aamulehti aivan keskeytyksettä. Sovimme tällöin siis, että toinen ”hyppää” lasten toiveiden perässä sen aikaa, kun toisella on joku asia kesken. On henkisesti helpottavaa, kun tietää saavansa sen hetken omaa aikaa välillä ihan kotonakin ollessa, eli suosittelen kokeilemaan. Jos ei tällaista vuorottelua koskaan tekisi, niin molemmat pahimmassa tapauksessa olisivat valmiudessa koko päivän, eikä kumpikaan saisi tehdä mitään asiaa keskeytyksettä.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s