Unelmakartta ja hyvinvointivuosi 2019

Piipahdin nyt vuoden alussa työpaikallani, missä tammikuun after work -ohjelmassa oli oman unelmakartan kokoaminen vuodelle 2019. Tutustuin tähän konseptiin ensimmäistä kertaa jo vuonna 2014 aloittaessani nykyisessä työssäni. Suhtauduin silloin hieman skeptisesti koko juttuun, mutta kartan teko olikin mielenkiintoista ja on ollut jännä havaita, miten hyvin nuo omalle kartalle kerätyt haaveet ovat yksi toisensa jälkeen toteutuneet. Ja lopulta innostuin näinkin paljon, että halusin kirjoittaa kokonaisen postauksen aiheesta.

Kuinka tällainen kartta sitten tehdään? No, ensin leikataan esim. erilaisista lehdistä itseä miellyttäviä ja sillä hetkellä jollain tapaa puhuttelevia kuvia ja/tai tekstejä. Näitä voi helposti tulla isokin kasa, mutta kun niitä alkaa sommittelemaan isolle paperille (esim. A3), niin kyllä niistä luonnollisesti karsiutuu se paperille sopiva määrä. Valmiista kartasta voi tietyt alitajuisetkin unelmat nousta esiin tai ylipäätään havaitsee, mihin asioihin olisi hyvä keskittyä juuri sillä hetkellä. Ja jos ei ole vanhanaikaisen paperiversion ystävä, niin oman unelmakarttansa voi helposti luoda digimuotoonkin, vaikkapa Pinterest -tauluksi.

img_7298

Uskon nyt, että tällainen unelmien konkretisoiminen tuo niitä ainakin yhden askeleen lähemmäksi toteutumistaan. Siinä saattaa todella yllättyä, kuinka hyvin omat unelmat lähtevät toteutumaan, kun ne uskaltaa paperille asti pistää. Koska vuosi on vasta aluillaan, on havaintoja tämän vuoden kartan toteutuneista jutuista vasta tammikuulta. Sen sijaan ajattelin avata vuoden 2014 unelmieni toteutumista havainnollistaakseni kartan ajatusta ja toimivuutta.

Isoimpina haaveina tuolloin olivat perheen perustaminen ja 40 neliön parvekkeetonta kerrostaloasuntoa lapsiystävällisempi koti. Ja kas vain, kesällä muutimme rivitaloneliöön ja pari kuukautta muuton jälkeen aloin odottamaan esikoistamme. Muistan kyllä, että en alkuvuodesta karttaa kootessani vielä edes ajatellut vauvoja, mutta jostain syystä niitä lapsiaiheisia kuvia tulikin poimittua mukaan ja siitähän ne ajatukset alkoivat muotoutumaan perheenlisäyksestä.

Yhtenä aineettomana haaveena oli olla myös hyvässä kunnossa ja treenasinkin syksyyn asti personal trainerin avulla, kunnes tuo raskautuminen jätti pyykkilautavatsan tavoittelun taka-alalle. Mutta olipa hyvä panostaa kuntoiluun juuri ennen raskausaikaa, sillä jaksoin tuolloin jumppailla myös mahan kanssa ja ekalla vaunulenkillä tuli käytyä heti sairaalasta kotiutumispäivänä. Yksi (kesto)haave 2014 vuodelle oli matkailu, mikä toteutui myös kivasti päästessäni erilaisille lyhyille ja pidemmille ulkomaan- ja kotimaanmatkoille niin mieheni kuin hyvien ystävieni kanssa. Työn puolella haaveilin erinäisistä onnistumisista uudessa työssäni. Näin jälkikäteen voin todeta, että hyvä startti tuli otettua heti ekan vuoden aikana ja samassa paikassa viihdyn edelleen.

 

Oli muuten hauska vertailla viiden vuoden takaista unelmakarttaa yleiselläkin tasolla tämänvuotiseen ja huomata, kuinka oma ajatusmaailma on muuttunut viidessä vuodessa. Vielä 2014 unelmoin isompien asioiden rinnalla muun muassa uusista laukuista, koruista ja kengistä. Vuoden 2019 unelmakartalleni ei päätynyt yhtäkään puhtaasti materiaalista asiaa, vaan keskityin lähinnä aineettomiin unelmiin. Kaipa tuo kolmisen vuotta sitten tehty kodinraivaus KonMari -metodilla on muuttanut omaa suhdetta materiaan pysyvämmin. Vaikka kauniista tavaroista edelleen nautin ja niitä aika ajon ostan, niin ne ovat siirtyneet selvemmin taka-alalle haaveissani, enkä enää korosta niitä samoin kuin vielä viisi vuotta sitten.

 

Tästä päästäänkin postauksen toiseen otsikkosanaan, eli mitä tarkoittaa hyvinvointivuosi 2019? Tämän vuoden unelmakartan valmistuttua huomasin, että yleisenä teemana ovat erilaiset henkistä ja fyysistä hyvinvointia ylläpitävät ja lisäävät asiat. Toivon lapsiperhearkeeni muun muassa kahdenkeskistä aikaa puolison kanssa ja lisää treffipäiviä, omaa aikaa aivan arkisista kuntoiluista ja teehetkistä aina erityisempiin spa-hemmotteluihin, sekä kaikkea kivaa tekemistä ystävien seurassa. Ja toki haaveena on viettää myös koko perheen laatuaikaa niin arkisilla illallisilla kuin vaikkapa reissuilla.

Sopivan seesteistä elämää tavoittelen tänä vuonna, kun elämän ”isot linjat” ovat hyvinkin kunnossa. Ja koska olen tänä vuonna vielä pääosin vanhempainvapailla, niin haluan panostaa entistä enemmän elämänlaatuun pienissäkin asioissa ja nauttia tästä ainutlaatuisesta ajasta. Näin muotoutui siis omassa päässäni tuo hyvinvointivuosi 2019 -teema, mitä olen jo lähtenyt toteuttamaan erilaisilla keinoilla.

Tietyllä tapaa haaveet jäävät unelmakartallakin vielä tuollaisiin yleisiin raameihin, joten jos innostuu tarkempaan suunnitteluun, niin aina voi listata tavoitteitaan osateemojen mukaan konkreettisempiin palasiin. Itse kun rakastan listoja, niin näin tässä ajatuksessa heti potentiaalia ja päätin kirjoitella joitakin listoja suoraan tänne blogiin. Näin julkisesti asiat ääneen sanomalla saa takuulla lisää pontta tavoitteisiinsa.

img_7277

Aloitan liikuntateemasta, johon kehitin jo yhden selkeän ja helposti lähestyttävän tavoitteen tälle vuodelle. Haluan nimittäin liikkua monipuolisesti nyt kun voin taas täysillä nauttia erilaisista liikuntamuodoista. Äitiyslomalla jos koskaan on sopiva aika palautua raskaudesta parempaan kuntoon, kun arkeen kuuluu automaattisesti kaikenlaista hyötyliikuntaa ja treenejä saa tehtyä myös päiväsaikaan.

Tavoitteenani on liikkua ainakin 12 eri liikuntamuodon parissa vuoden 2019 aikana. Siitä tulee sopivasti 1 laji/kuukausi toteutettavaksi. Listaan loppuun nuo omat lajini, mitä olen jo tässä vuoden ekan kuukauden aikana ehtinyt toteuttaa ja mitkä ovat vielä suunnitelmissa. Mietin myös, että jos jokaista 12 lajia tekee laskennallisesti 12 kertaa vuoden aikana, niin viikoittaisia liikuntakertoja tulee koko vuodelle keskimäärin se suositeltava kolme kappaletta. Lukuja on kiva pyöritellä, sillä niiden avulla tavoitteet on paremmin hahmotettavissa.

Toki tietyt lajit ovat itselleni kausiluonteisia ja liikun paljolti myös fiiliksen mukaan. En oleta, että kävisin 12 kertaa juuri melomassa kesällä, vaan kyse on kokonaisuudesta. Tärkeintä on säännöllinen liikkuminen, eikä lajien vaihtelusta onneksi mitään haittaa ole. Tekee vain hyvää liikuttaa kroppaansa monin tavoin. Vauvan ja taaperon äitinä en aio myöskään ottaa liian kovia paineita, vaan haluan nyt edetä rennoin mielin, mutta kuitenkin sopivan tavoitteellisesti kuntoilun kanssa.

img_7604

Toteutuneet liikuntalajit:

  1. Lenkkeily. Teen jatkuvasti vaunulenkkejä, sillä ulkoilu on kaikin puolin kivaa, se poistaa päänsäryt ja voi olla myös sosiaalista puuhaa perheen tai ystävien kanssa.
  2. Kuntosali. Salilla treenaus on ollut yksi perusharrastuksiani 16-vuotiaasta asti (eli puolet elämästäni!). Nyt olen käynyt viikoittain taas salilla jo viime vuoden marraskuusta lähtien, ja onkin kiva huomata jo lyhyessä ajassa kehitystä tapahtuneen.
  3. BodyPump. Hyvä koko kropan lihaskuntotreeni salin korvaajana silloin kun kaipaa ohjattua liikuntaa. Eka kerta tälle vuodelle on jo plakkarissa.
  4. Jooga. Entinen inhokkini ryhmäliikunnoista on nykyisiä suosikkejani. Liekö ikä tehnyt tehtävänsä ja kolmikymppinen kroppa kaipaa venytyksiäkin enemmän. Kävin jo viime vuoden puolella lempeän äiti-vauvajoogakurssin ja nyt tammikuulla olen testannut voimajoogaa, mikä olikin jo melkoisen rankka harjoitus keskikropalle. Joogaamista suositellaan muutenkin juuri äideille ja onhan se samalla myös meditatiivista ja stressiä lievittävää puuhaa.
  5. Venyttely. Kävin jo kerran ihan venyttelytunnilla, jotta niitä tulisi tehtyä taas enemmän ja ettei kroppa menisi enää pahempaan jumiin.
  6. Taitoluistelu. Lapsuuden lempilajini on löytynyt uudelleen nyt kun opetamme poikaamme luistelemaan. Luistelu on lähinnä hauskaa tekemistä ja terveyshyödyt tulevat siinä sivussa.

img_7605Toteutettavia liikuntalajeja:

  1. Juoksu. Loppukeväästä on sopivasti Yritysmaraton jo töissä buukattuna, joten siihen mennessä on hyvä motivaatio kohottaa juoksukuntoa.
  2. Pyöräily. Kaupunkipyörtelineet ovat aivan nurkan takana ja niitä tuli hyödynnettyä jo viime vuonna. Aion ehdottomasti ostaa kausikortin tällekin vuodelle ja nauttia pyöräilyn vapauden tunteesta silloin kun saan omaa aikaa.
  3. Vesijuoksu. Innostuin raskaana ollessa vesijuoksusta ja sen pariin voisin palata taas luonnonvesissä kesällä ja ehkäpä syksyllä uimahallissa.
  4. Melonta. Viime vuonna ei jättimaha olisi kajakkiin mahtunut, mutta tänä kesänä aion ehdottomasti päästä taas melontaretkelle järviseuduille, missä olen käynyt monesti aiempinakin kesinä.
  5. Pilates. Keskikropan ja etenkin syvien vatsalihasten hallinta on tärkeää palauttaa normaaliksi raskauden jälkeen ja tässä pilateksen pitäisi olla hyvä laji. Joskus satunnaisesti olen käynyt kuntosalien pilates-tunneilla ja ihan tehokkaita ovat.
  6. Tennis. Aikoinaan tennis oli useamman vuoden viikoittainen harrastukseni, mutta viime kerrasta on jo yli viisi vuotta. Olisi kiva jatkaa tätäkin, sillä kun pelistä nauttii, niin siinä tulee kuntoiltua kuin vahingossa. Tennis on myös tuon luistelun lisäksi hyvä ”taitolaji”.
  7. Bonuksena  tähän listalle  lisään vielä sen, että kokeilen jotain aivan uutta lajia vuoden aikana.

img_7252

Näin kun listasin liikuntajuttuja, niin eihän tuo 12 lajin tavoite ole omalta osaltani mikään kovin vaikeasti täytettävä – varsinkin kun listalle eksyi näitä tuttuja juttuja, joita odotan innolla. Kun lajeja katsoo, niin niissä tulee kehitettyä kivasti nopeutta, voimaa, kestävyyttä, liikkuvuutta, tasapainoa ja kehonhallintaa. Eli sopii myös tavoitteeseen liikunnan monipuolisuudesta. Nyt tammikuun osalta on menty jo 1,5 lajia/viikko -vauhtia, mutta tahti väkisinkin rauhoittuu. Tarkoitus kun on pyrkiä tekemään samoja juttuja useammin, eikä vaan kokeilla mahdollisimman montaa lajia kertaalleen. Tämä on itselle se haaste, sillä nykyään viihdyn lähinnä lenkkeilyn ja salin parissa vuoden ympäri. Muihin lajeihin sytyn aina hetkeksi kerrallaan, kunnes pomppaan jo tekemään jotain muuta. Ehkä se johtuu siitä, että lenkille ja salille on kaikista yksinkertaisin mennä oman aikataulunsa mukaan sen kummempia suunnittelematta.

Nyt vaan liikuntakertoja HeiaHeia -sovellukseen kirjaamaan sitä mukaa kun niitä kertyy. Kun liikkumiset kirjaa ylös, niin se myös motivoi osaltaan jatkamaan hyvällä tiellä kun ei halua liikaa välipäiviä kirjausten väliin. Tein vielä tuonne vuoteen 2014 asti tarkkaa kirjanpitoa liikunnasta ja kyllähän sitä oli silloin kummasti paremmassa kunnossa. Sovelluksesta on myös näppärä tarkistaa vuoden päästä onko tavoite saavutettu. Peilistä ja sisäisestä fiiliksestä voi sitten havainnoida tarkemmin muutokset omassa hyvinvoinnissa.

Unelmien ja hyvinvoinnin vuotta 2019 kaikille! ❤

img_7290

 

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s