Vinkkejä arjen helpottamiseen: osa 2, ruokaostokset

Kirjoittelin muutama viikko sitten postaussarjan ensimmäisessä osassa asumisen vaikutuksista arjen sujumiseen  Vinkkejä arjen helpottamiseen: osa 1, asuminen. Tässä ja seuraavissa osissa ajattelin jakaa niitä konkreettisia vinkkejä pienempiin ja suurempiin arjen helpottajiin. Ensin keskityn erilaisiin palveluihin. Millä palveluilla on todella merkitystä ja mitä asioita kannattaa harkita ulkoistaa jollekin muulle, vaikka olisi aina pärjännyt omillaan. Moni suomalainen on liiankin vaativa itseään kohtaan ja minullakin kesti pitkään oivaltaa, ettei siinä ole mitään hävettävää ostaa palveluna sellaisia asioita, mitä kykenisi fyysisesti itsekin tekemään – vaikkapa tässä osassa käsiteltävää kauppa-apua.

Yhtenä suurena arjen apuna sanoisin ruokaostosten tilaamisen netistä valmiiksi keräiltyinä, pakattuina ja kotiovelle kuljetettuina. Tähän palveluun tajusin onnekseni liittyä jo pojan ollessa pieni ja asuessamme kauempana isommasta kaupasta. Tarve palvelulle alkoi käydä selväksi, kun olin yhden syksyn roudannut vaunulenkin ohessa vielä kärryjen täydeltä ruokakasseja ja silti aina jotain jäi puuttumaan. Pelkkä vaippalaatikkokin jo täytti tuon kärryjen tavarakorin. Vauvavuoden alkumetreillä saatoin myös kauppojen pidennettyjen aukiolojen villitsemänä vaeltaa Prisman käytävillä vielä iltayhdeksän jälkeen, kun olin vihdoin päässyt lähtemään asioille omassa rauhassa. Sanomattakin selvää, ettei tuollainen asiointireissu ollut mikään erityinen nautinto iltamyöhään. Kaiken lisäksi siihen sai automatkoineen kulumaan 1,5h yhteensä, kun isossa kaupassa meni helposti tuntikin ja matkoissa puolisen tuntia yhteensä.

Nyt asumme aivan kauppojen naapurissa ja teimme melkein ekan vuoden muutosta lähtien ruokaostoksia töistä tullessa tai viikonloppuisin lenkiltä palatessa. Alkuun ajattelimme, ettei tässä olisi tarvetta enää kotiinkuljetuksille. Ai että miten väärässä olimmekaan! Aikaa tuo jatkuva pienillä ostoksilla ravaaminen haukkasi taas kerran useampana viikonpäivänä puhumattakaan siitä, kuinka rasittavaa se kauppaan meneminen oli suoraan päiväkodista nälkäisen ja herkkuja kinuavan pikkupojan kanssa. Rahaakin tuntui menevän älyttömästi, kun kiireessä osti milloin mitäkin sen tarkemmin suunnittelematta ja kalliimmasta pikkukaupasta.

IMG_4911

Jatkoimme siis kotiinkuljetusta entiseen tapaan tässä vuoden jälkeen vihdoin viisastuneina. Vaikka kaikki yksittäiset tuotteet eivät olisi kotiinkannettuina niitä halvimpia ja ruokien päälle tulee 9,90 euron kuljetusmaksu, niin olen havainnut tämän systeemin säästävän silti huimasti kuukausitasolla laskettuna. Suunnitelmallisuus ruoissa on siinä se avainasia. Enää niitä heräteostoksia ei tule kuin se yksi jäätelöpaketti tms. koko viikon ostoksia kohden, kun ennen saattoi jotain pientä ylimääräistä kantautua useamman kerran viikossa kotiin kultakin kauppakäynniltä.

Myös se, ettei kauppaan enää tarvitse lähteä isommille ostoksille on ollut suuri helpotus. Ja vaikka jotain unohtuu tilata, niin on aivan eri asia hakea lenkin ohessa yksi maitotölkki pikaisesti, kuin alkaa miettimään, mitä kaikkea sitä tarvitsisi koko viikolle. Nyt kaupassakäynti tehdään joko koneella tai kännykän sovelluksen kautta. Olemme tallentaneet ”peruskauppalistan” ensimmäisen tilauksen yhteydessä, minkä sitten otamme pohjaksi uudelle tilaukselle. Sitten vain muuttelee tarvittaessa tuotteiden määriä ja lisää niitä, mitä sillä kerralla haluaakin erilaista. Tämä hoituu nopeimmillaan muutamissa minuuteissa, jos ei jaksa ryhtyä liian luovaksi seuraavan viikon perusruokien kanssa.

Toki jos paljon on muutoksia, niin siinäkin voi mennä se puoli tuntia. Mutta kun kyseessä on koko viikon aikahävikki ruokaostoksiin, niin sanoisin olevan ihan kohtuullinen aika edelliseen verrattuna. Ja parasta on se, että tuota tilausta voi rustailla koska vaan ja missä vaan, eikä ole pakko enää viikonloppuisin miettiä lainkaan ruokaostoksia. Itsekin olen tehnyt tilauksen mm. työterveyslääkärin vastaanotolla odotellessani, autossa matkustajana ollessani ja ratikassa palaveriin matkatessani. Eli hyödyntäen sellaiset hetket, kun joutuu jotain muutenkin odottelemaan, eikä ole vielä kotona ja vapaalla. Näin tilaus tulee entistä vaivattomammin tehdyksi, eikä vie sekuntiakaan varsinaisesta vapaa-ajasta.

IMG_7456

Mitä tulee palveluun muuten, niin toki aina löytyy kehitettävää, mutta meillä ajan- ja rahansäästön vuoksi palvelu on kokonaisuutena arvioiden kannattava. Nettipalvelun kautta tuntuu löytyvän nopeammin sellaiset tuotteet, mistä ei juuri sillä hetkellä muista nimeä tai merkkiä, kuin jos samaa yrittää kännykällä. Kännykältä on helpompi toistaa se vanha tilaus vain joitakin juttuja muutellen ja sellaisia tuotteita lisäten, mitkä muistaa ennalta. Ja toki helposti tulee tilattua niitä tismalleen samoja arkiruokia kuin edelliselläkin viikolla. Eihän siinä sinänsä mitään vikaa ole, mutta välillä jos jaksaisi ja ehtisi paremmin miettimään, niin muuttaisi ehkä enemmänkin ostoskorin sisältöä.

Tuotteiden korvaaminen on myös yksi mielenkiintoinen asia palvelussa. Yleensä valitsen, ettei mitään muuta kuin tyyliin maitoja saa korvata. Olen nimittäin kokenut erikoisia yllätyksiä näissä. Maissikakkujen sijaan saimme kerran riisikakkuja, tietynmakuiset energiapatukat oli korvattu vain saman merkin toisella maulla ja pojan vaipat olivat joskus väärää kokoa. Tässä tulee tietysti se haaste, että jos korvaavuutta ei salli jollekin tuotteelle, niin voi jäädä joku tärkeä tuote kokonaan saamatta sen ollessa loppu. Tuotteiden tuoreus on myös yksi rajoite, eli tilauksia ei voi tehdä moneksi viikoksi yhdellä kertaa, kun monet ruoat kestävät hyvinä vain viikon verran. Jos tätä ongelmaa ei olisi, niin tilaisin varmaan kuukauden sapuskat kerralla. Miten sitten tuotteiden valinta, jos kyseessä vaikkapa hedelmät tai muut herkemmät tuotteet? Meille on pääsääntöisesti tullut hyvälaatuisia vihanneksia ja hedelmiä, eikä leipien tai lihojen päiväykset muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta ole olleet mitenkään liian lähellä.

Jos kuitenkin sietää näitä tiettyjä rajoitteita, tai ainakin tiedostaa niiden mahdolliset haasteet, niin silloin palvelu on kyllä mielestäni todella kätevä ja arkeen tervetullut apuri. Kannattaa ainakin kokeilla kerran pari itse ja muodostaa sitten kattavammin oma mielipiteensä. Mutta ennakkoluuloisena ei kannata tyrmätä tällaista apua ennen kuin oikeasti testaa ja katsoo, kuinka se voisi helpottaa omaakin arkea. Omalla kohdalla koen tämän olevan yksi merkittävä vapaa-aikaakin lisäävä tekijä, kun kauppaan ei ole enää pakko itse raahautua ja käyttää aikaansa siellä pyörimiseen, kassajonoihin ja kauppamatkoihin. Suosittelen siis lämpimästi kauppapalvelun testaamista!

Seuraavassa vinkkejä arjen helpottamiseen -osassa pohdin muita ulkoistettavia palveluita pohdiskelemalla siivouspalvelun merkitystä ja kokemuksiamme sen suhteen.

Reipasta viikonjatkoa!

 

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

w

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s