Pienet suuret treenivälineet

Moni jumppailee salilla tai muuallakin kuin kotona, mutta nämä eivät tietenkään sulje toisiaan pois. Vaikka salijäsenyys löytyisikin, niin voi olla kiva tehdä jotain pientä treeniä kotonakin. Näin voi käydä monestakin syystä; joko salille lompsiminen tuntuu sillä hetkellä liian aikaavievältä, tai pitkän työpäivän jälkeen ei huvittaisi enää poistua kotoota. Tai on saattanut jo ulkoilla tai lenkkeillä, mutta kaipaisi vielä pientä lihastreeniä aerobisen liikunnan päätteeksi. Meillä on mieheni kanssa aina kuulunut kotitreenailu enemmän tai vähemmän kuvaan, vaikka salillakin olisi käyty. Nykyään se helpottaa myös huomattavasti lapsiperheen ajanhallintaa ja molemmat vanhemmista ehtivät varmasti halutessaan tarttumaan painoihin.

IMG_4703

Tilankäytöllisesti on tietysti tärkeää, että kotona mahtuu kuntoilemaan. Välineet eivät myöskään saisi viedä liikaa tilaa tai häiritä sisustusta. Kirjoitinkin jo vuosi takaperin postauksen siitä, miten väljästi sisustetussa kodissa on helppo ryhtyä tuumasta toimeen ja pistää pystyyn kotitreenit. Valtavia tiloja ei vaadita oman kropan painolla tai irtopainoillakaan jumppailuun. Se on silloin noin jumppamaton vievä tila ja puolisen metriä sen ympärille joka suuntaan. Moni kaipaa silti jotain välineitä monipuolistamaan treenejä, mutta pelkää välineiden valtaavan kodin jo muutenkin täynnä olevat nurkat. Jumppavälineille tulisi myös löytyä oma paikka, mistä ne on helppoa ja vaivatonta ottaa treenin ajaksi käyttöön ja palauttaa paikoilleen. Tähän koko homma voikin jo kariutua.

IMG_4379

Kaikkea mahdollista välineistöä ei kuitenkaan tarvitse omistaa. Olemme havainneet aivan peruskamojen vievän yllättävän pitkälle, eikä niiden kanssa pääse kyllästymään, kuten voisi käydä jossain ”ostosteeveetyyppisessä” välineessä. Meiltä on löytynyt viimeiset 10 vuotta ainakin se jumppamatto ja kasa irtopainoja käsipainotankoineen. Kiinteiden painojen sijaan suosittelen ehdottomasti noita käsipainoihin ja isompaan tankoon yhteensopivia levypainoja, jotta niistä saa sekä eri perheenjäsenille että itsellekin mahdollisimman monipuolisesti eri kokoja yhdisteltyä. Näillä on saanut hyvin monipuolisia liikkeitä ja harjoituksia jo aikaiseksi. Välillä saatan kaipailla vaikkapa kahvakuulaa, mutta kun niitäkin haluaisi kasan eri kokoja, niin olen todennut järkevämmäksi pitäytyä noissa levypainoissa. Kannattaa siis pohtia itselle sopiva setti, eikä ostella samantyylisiä välineitä, mitkä ajavat saman asian. Hifistelyvälineet löytyvät sitten niiltä saleilta, eikä niillä tarvitse kotiaan tukkia.

Vuosien varrella joukkoon on tullut muitakin pieniä välineitä: tanko levypainoja varten, jumppa- ja kahvakuminauhat, sekä rullat vatsoille ja lihashuoltoon. Nämäkin mahtuvat kaikki kaappeihin, jos haluaa nostaa puntitkin sivuun. Viimeisimpänä meille kotiutui joku vuosi sitten hyppynaru sykkeennostoa varten. Se on havaittu loistavaksi kumppaniksi niinä iltoina, kun ei innosta lenkkeillä, mutta haluaa tehdä jotain aerobista. Se on myös kätevä yhdistää lihaskuntotreeniin, jolloin treenistä voi tehdä HIIT-tyyppisen, kun välissä hyppii erilaisia sarjoja. Ja mikä parasta, vie hyppynarukin äärimmäisen vähän tilaa. Liikaa ääntäkään ei lähde, kun hyppii jumppamaton päällä. Jättitrampoliinia ei ihan kerrostaloasuntoon valitettavasti mahduteta, mutta miniversiota olen joskun siitäkin kaavaillut. No, nyt on onneksi tuo hyppynaru pomppuilua varten.

Edellä mainituista välineistä suurin osa menee melko pieneen tilaan, eli yhteen koriin, mitä säilytämme olkkarissa. Jumppavälineiden lisäksi korissa majailevat myös sisätreenikengät, sekä treenihanskat. Tanko ja irtopainot ovat vähän milloin missäkin nurkassa, mutta periaatteessa nekin saisi ovien taakse piiloon. Onneksi painot ovat väriltään metallisia, niin ne sulautuvat edes jokseenkin olkkariin – kirkuvan vihreitä tai pinkkejä painoja en ehkä sietäisi näkyvillä niinkään.

Näin loppuun täytyy myöntää, että on meillä kaksi tilasyöppöäkin kuntoiluvälinettä, minkä kanssa olen ollut ristiriitaisissa tunnelmissa, eli jumppapallo ja kuntoilupenkki. Pallo vie lähes neliön tilaa, ei tietenkään piiloudu kaappiin, eikä meillä ole vaatehuonettakaan, mihin sen laittaisi. Se on kuitenkin ollut vuosia jatkuvalla käytöllä ja pidän sitä edelleen, eli luopuminen ei ole vaihtoehto. Pallon tyhjentäminen ja täyttäminen ei mielestäni tule kyseeseen, sillä itselläni jäisi koko pallo käyttämättä, jos se pitäisi aina jumppafiiliksen iskiessä ensi täyttää. Olen ratkaissut pallon säilytyksen niin, että se majailee parvekkeennurkassa, mihin ei näe jatkuvasti. Näin se on helposti käytettävissä, mutta ei hypi jatkuvasti silmille. Ihan mainio kompromissiratkaisu siis.

Ainoa murheenkryynini on penkki, mitä ei saa nykyisessä kodissamme ei sitten millään piiloon. Mieheni on saanut sen lahjaksi ja se on ollut jo viitisen vuotta meillä molemmilla jatkuvassa käytössä. Emme siitäkään viitsisi luopua ja se mahtuu kyllä ongelmitta kotiimme, mutta samalla tuskailen, kun se on aina jossain näkyvillä. Jos siis mietit vastaavan isomman välineen hankintaa, niin on hyvä pohtia löytyisikö katseenkestävä versio, mikä saakin olla esillä, tai jokin malli, mikä mahtuisi jonnekin piiloon käyttökertojen välillä. Ehkäpä meilläkin paras ratkaisu voisi olla päivittää jossain välissä ”sisustukseen sopivaan” versioon tuo penkki, niin päästäisiin tästäkin pulmasta. No, on se vanhakin edes väriltään neutraali. 😀

IMG_4401

Summa summarum: jos et jaksa innostua kotikuntoilusta ilman välineitä, niin ole huoleti – yllättävän paljon on jumppavälineitä pienessäkin koossa ja millä saa monipuolisesti liikuttua. Ennen penkin tuloa tein nimittäin aivan yhtä lailla kotijumppia, enkä edes osannut kaivata koko välinettä. Tässäkin siis motivaatio on tärkeintä ja vähemmilläkin välineillä pääsee hyvin kuntoilemaan, kun innostusta muutoin löytyy.

Ja lapsivinkkelistä vielä huomiona se, että näin kaksivuotiaan kanssa voi levittää vierekkäin jumppapisteen ja vaikkapa junarataleikin, jolloin voi kuntoilun ohessa höpötellä lapsenkin kanssa ja seurailla hänen touhujaan. Täytyy kyllä asennoitua hommaan jo valmiiksi niin, että välillä lapsi saattaa hypätä omalta tontiltaan viereiselle. Parhaimmillaan kuntoilu olisi toki täysin keskeytyksetöntä, omaa tekemistä, mutta tässäkin olen alkanut joustamaan elämäntilanteen vuoksi. Itse kun käy kokopäivätöissä ja lapsi päivähoidossa, niin ei halua missata myös kaikkia iltoja, ja näinpä kotikuntoilu on taas käynyt entistä houkuttelevammaksi. Kun haluan itsekseni liikkumaan, niin mieluummin lähden lenkkeilemään tai pyöräilemään raittiiseen ilmaan, sillä punttitreeniä voi näin kotonakin hoitaa.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s