Uudenvuodenlupauksia ajanhallintaan

Edellisen Järjestelijän uudenvuodenlupaukset -postauksen jatko-osana ajattelin pohdiskella erilaisia ajanhallintakeinoja. Osa niistä tähtää tehostamaan pakollisten hommien hoitamista, kun taas osa antaa uutta näkökulmaa henkilökohtaiseen ajankäyttöön liittyviin valintoihin. Tavoitteena olisi omaksua uusia tapoja ja saada nautittua vapaa-ajasta maksimaalisesti hommien hoituessa helpommin ja sujuvammin. Ja kun vapaata ilmaantuu, niin se olisi hyvä käyttää sillä hetkellä itselle sopivimmalla tavalla, eikä velvollisuudesta jokaisiin juhliin ja tapahtumiin osallistuen. Tässä sekalaisessa järjestyksessä helppoja vinkkejä siihen, kuinka pitää kalenteri kurissa ja pysyä ajankäytön suhteen paremmassa tasapainossa eri elämänalueilla.

img_0707
Weyregg am Attersee jouluaattona 2016
  1. Edellisessä postauksessa todettu 3 minuutin sääntö eli pikkuasioiden hoito samantien toimii järjestyksen ylläpidon lisäksi erinomaisena ajanhallintakeinona. Hoidettavat asiat eivät pääse liiaksi kasaantumaan niiden tullessa hoidetuksi nyt eikä ”sitten kun…”, eikä pikkuasioita varten tarvitse enää varata puolta päivää.
  2. Vapauta muistiasi ja kirjoita ylös ne asiat, joita et sillä hetkellä pysty hoitamaan. Minulla toimii tässä parhaiten kännykän muistiinpanot ja kalenteri, sillä puhelin on menossa mukana ja näin myös liikkeellä ollessa mieleen juolahtava asia tulee listattua. Vapauta työmuistiasi ja laita pieneltäkin tuntuvat asiat listalle, sillä sen avulla ne tulevat myös ajallaan hoidetuiksi, kun listaa on mukava pitää mahdollisimman lyhyenä.
  3. Yhdistä pikkuasioiden hoitaminen lounaan tai työmatkojen yhteyteen. Edellä mainitsemaltani listalta on helppo tarkistaa, mitä reitin varrelle osuvia asioita saisi hoidettua vaikkapa lounaalle kävellessä tai työmatkalla. Erillinen asioille lähteminen haukkaa takuulla enemmän aikaa ja vaivaa.
  4. Tehosta priorisoinnilla ajankäyttöäsi. Rajallinen aika tehostaa päätöksentekoa ja aikaa säästyy. Onnittelukortteja ei kannata vertailla tuntia valtavan valikoiman äärellä, sillä todennäköisesti mieluisan bongaa nopeamminkin. Vaateostoksilla on taas hyvä käyttää tovi järkevien valintojen miettimiseen ja rauhassa sovittamiseen. Priorisoi siis selkeämmin ajankäyttösi eri asioiden hoitamiselle.
  5. Suosi luottovaatteita ja -merkkejä. Jos tietää oman tyylinsä, niin hyväksi havaittua vaatetta on kätevä ostaa eri väreissä ja uudelleen samaakin edellisen loppuunkuluttua. Luottovaatteissa onnistuu myös jatkossa nettiostokset, kun tietää mitä paketista on odotettavissa. Näin säästyy huimasti aikaa, kun välttyy kokonaan kaupoilla pyörimiseltä, eri mallien ja kokojen sovituksilta ja vielä kassajonoiltakin. Jos taas uutta ja erilaista on etsinnässä, niin tietyissä merkeissä pysyminen nopeuttaa hommaa, kun tietää kyseisen merkin vaatteet yleensä itselleen sopiviksi.
  6. Irtisanoudu ylimääräisistä vapaa-aikaa haukkaavista hommista. Jos huomaat hoitavasi päivätöiden lisäksi talonyhtiön hallitushommia, harrastuseuran talkoohommia tai muita vastaavia vapaa-ajan ”velvoitteita” niin mieti uudelleen ajankäyttöäsi. Jos kuormitut jo liikaakin, niin kaikkia hommia ei välttämättä ole enää järkevä hoitaa. Karsi ainakin sellaiset, mitkä eivät tunnu erityistärkeiltä itsellesi.
  7. Karsi kalenterista liikoja sosiaalisia menoja. Usein tulee innokkaasti lupauduttua yhteen jos toiseenkin menoon, ja pahimmillaan onkin samalle illalle kolmessa paikassa eri illanistujaisia. Olen jo vuosia noudattanut näissä enimmäkseen sitä, että menen sinne, minne ensiksi lupauduin, jotta voin rentoutua koko illan ilman kelloon katsomista. Paitsi kun kyseessä on läheisimpien erityisemmät juhlat, niin sellaiset toki menevät muiden edelle.
  8. Opettele sanomaan ei joskus mukavillekin asioille. Välillä joutuu ikävä kyllä jättämään kivojakin menoja väliin. Vaikka sitä ehtisi pe-su joka ilta eri tapahtumaan, niin joskus rento lepopäivä ilman sen kummempia menoja on oikea valinta. Eikä aina tarvitsekaan olla sosiaalinen ja voi myös jäädä kotiin katselemaan leffoja, vaikka yleensä nauttisikin ihmisten seurasta. Hyvä kuunnella omaa sen päivän fiilistä.
  9. Liitä lenkki ja kaverin tapaaminen yhteen. Moni toimistotyöläinen istuu sisällä päivät ja jos harrastuksetkin ovat sisäliikuntaa, tai muuta sisällä tekemistä, jää raitis ilma turhan vähälle. Pienikin ulkoilu auttaa kummasti pitämään päänsäryt loitolla, joten ystäviä kannattaa tavata välillä myös lenkkitreffien merkeissä. Siinä tulee molemmin puolin kivasti hoidettua sekä sosiaalisuutta että kuntoa.
  10. Liiku pienissä pätkissä ja tehokkaammin. Viime vuosina pinnalle on noussut erilaiset  HIIT -tyyppiset treenit, eikä syyttä. Sali jää helposti väliin, jos siihen kuluu tuntikaupalla aikaa matkoineen ja jos sille luo liian korkeat odotukset kiireen keskellä. Parempi siis lähteä edes puolen tunnin juoksulenkille kuin ei mitään.
img_0767
Unterach am Attersee jouluaattona 2016

 

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s