Hullun halpoja hankintoja

Postiluukusta tipahtelee nyt yksi toisensa jälkeen eri kaupparyhmien mainoslehtisiä suurista alennusmyynneistä. Ainakin Ison Omenan lohkotut hinnat, Aleksi 13:sta Shopbailut ja Sellon Sembalot ovat jo takana, ja nyt meneillään on Sokoksen 3+1 päivää -aleviikko. Stockan Hullut päivät taitaa olla vielä tulossa. Ja lieneekö Kampissa jo pidetty Kampituspäiviä tai Forumissa Hintasirkusta? Kuinka voisimme optimoida ostoksemme aleviidakossa, vai olisiko sittenkin parempi jäädä kotiin suurimpien hintahulinoiden aikaan?

Kiirehän se tulee, jos meinaa syysvermeensä ehtiä näistä aleista hommaamaan. Ja auta armias, jos ei marraskuuhun mennessä kerinnytkään kaupoille; vasta joulukuussa on luvassa tavaratalojen joulualesetelit. Mutta nekin vain hetkisen, sillä juuri ennen joulua joutuu taas kärvistelemään normaalihintaisten tuotteiden kanssa. Jos tästä mitenkään selvityy, on heti pyhien jälkeen luvassa joka kaupassa joulualet. Voi tehdä tiukkaa juosta viimeisten talvikamppeiden perässä, kun kausialeja jatketaan vain sinne tammi-helmikuun vaihteeseen asti. Helmikuussa voi sentään hiihtolomailla, sillä alet ovat hetken pienen tauolla. Jos mitenkään selviää vuoden lyhyimmän kuukauden, niin maaliskuussa alkaa aleviikkojen rumba taas uudelleen samoissa ketjuissa, missä syksylläkin hulluteltiin. Aleja jatkuu pitkälle huhtikuuhun, niin että hyvä jos pääsiäistä ehtii välissä viettämään. Vapun ja tulevan toukokuun saa taas hengähtää ja kerätä voimia. Onhan aivan nurkan takana jo kesäkuu ja keskikesän juhla, minkä jälkeen koittaa kauppojen suuret kesäalet. Puuttuvia kesälomakamppeita ehtii metsästää vain sinne heinäkuun loppuun asti, eli kipin kapin kuapoille. Jos koulujen ja arjen alkuun ei kesäaleissa ehtinyt varautumaan, niin elokuulla saa taas kärsiä normaalihintaisista syysvaatteista. Kunnes kuun lopulla ensimmäiset syksyn alepäivät starttaavat jälleen – jatkuen taas sen pari kuukautta syys-lokakuulla. Paitsi, meinasin aivan unohtaa, että onhan näiden isompien aleaikojen lisäksi vielä kauppojen omat kantisalet ja -päivät, joita riittääkin vähän joka väliin pitkin vuotta. Hiihtolomien vieton ja muut juhlat voikin siis unohtaa, jos mielii napata ne ainutkertaiset tarjoustuotteet kaikilta alepäiviltä.

Kylläpä meitä kuluttajia hemmotellaan näillä aleilla – vai onko oikea termi sittenkin harhauttaa? Pyrkiikö joku kauppa myymään sinulle jotain, mitä et muka tarvitse sillä hetkellä? Tai samaa tuotetta tarpeitasi suuremman määrän? Tai jotain sellaista, mitä et ikinä edes osannut kuvitella ostavasi? Vai mitä sanot seuraavista esimerkeistä:

  • ”Vain kerran vuodessa kanta-asiakkaille koko valikoima -10%
    • Siis aivan mieletön ale! Ostan vaikka telkkarin tai muun ainakin tonnin tuotteen, sillä satasen ostoksessa alea olisi vain kämäset 10 euroa.
  • ”Kaikki takit vain pe-su -25%
    • Tarvitsen tämän päälläni olevan takkimallin vielä kauden muotivärissä tai kahdessakin, kun kerran alesta saa. Ale päättyy jo sunnuntaina, eikä varmasti ole seuraavia vähään aikaan odotettavissa.
  • ”Tuoksun ostajalle suihkugeeli kaupan päälle”
    • Tätä tuoksua minulla onkin vasta kaksi varastossa, joten parempi varautua vielä yhdellä. Ja koska en pysty peseytymään muilla kuin hajuveteni tuoksuisilla pesuaineilla, niin täytyyhän tähän nyt tarttua.
  • ”Kolmet urheilukengät kaksien hinnalla”
    • Yhtä paria salikenkiä tulin hakemaan, mutta hankinpa samalla toisetkin ja noin viidennet kivat tennaritkin, koska täytyyhän sitä vaihtelua olla. Nyt ei kyllä enää jää rahaa ostaa niitä farkkuja, mitkä olivat kauppalistalla.
  • ”Osta kahdet housut, saat toiset -50%”
    • No paitaahan olin hakemassa, mutta kun nyt kerran housuja saa alesta, niin ostanpa niitäkin kahdet, koska puoleen hintaan nyt on aivan vastustamaton tarjous, vaikka se koskeekin vain sitä toista housuparia.
  • ”Dior -meikkien ostajalle meikkilaukku kaupan päälle, kun ostat kolme tuotetta”
    • Meinasin kyllä ostaa Lumenen edullisemman huulikiillon, mutta koska saan ihanan meikkilaukun luksusmerkiltä, niin täytyneepä katsastaa ne Diorin huulipunat, ja ostaa ainakin kolme eri väristä. Kaapistani saattaa jo löytyä kymmenisen muuta meikkilaukkua, mutta ei tätä eli selvästi tarpeellinen.
  • ”Kaikki tuotteet loppuunmyynnissä -70%”
    • Enpä ole tuossa kaupassa koskaan käynytkään, mutta on kyllä niin huikea ale, että saatanpa vaikka tarvita joskus niitä kalastusvälineitä. Varsin fiksua ostaa ne nyt, kun saa kolmanneksella alkuperähinnasta!

Aivan kalastusvälineitä en ole sentään hommannut, mutta yksi esimerkeistä on ihan omasta elämästäni. Joskus lukiolaisena muistan menneeni Stadiumille sitä yhtä kenkäparia hakemaan, mutta palasinkin kotiin kolmet mukanani. Lopulta ne ylimäärätennarit jäivät vähemmälle käytölle ja salikengistäkin käytin lähinnä niitä toisia, lemppareita. Maksoinkin tavallaan tuplahinnan, kun vain yksi pari päätyi lopulta kunnolla käyttöön.

Aleissa on monenlaista harhaa ja kuluttajat koitetaan saada ihmevirityksillä ostamaan lopulta kaikkea sellaista, mitä ei todellakaan ollut tarkoitus ostaa. Etenkin pienikokoista tavaraa, kuten kosmetiikkaa tulee helposti napattua aleista matkaansa, kun sitä ei tarvitse edes sovittaa. Ja varsinkin, jos kappalehinnat ovat matalia, niin ylimääräistä eksyy melkein huomaamatta kassalle ja kotiin asti. Tähän ne markkinoijat taitavatkin luottaa. Olen itsekin hamstrannut aikanaan kerralla useamman meikkivoiteen, kynsilakan tai huulikiillon, joista se ylimääräinen tai useampikin ehti jo mennä huonoksi käyttöönottoa odotellessaan. Se siitä säästöstä.

img_2981

Kun aleissa juoksee pitkin vuotta ahkerammin, on kaappi lopulta siinä kunnossa, ettei puoliakaan uusista vaatteista ole vielä ehtinyt ottaa käyttöön ennen kuin seuraava alelöytö on jo hyppysissä. Paras keino välttyä turhalta rahanmenolta ja pitää kaapit järjestyksessä onkin pysyä poissa kaikilta näiltä kauppojen omilta alennuspäiviltä ja -viikoilta. Moni nimittäin sortuu halpojen hintojen huumassa niihin täysin turhiin tai muuten vääränlaisiin ostoksiin, pahimmillaan vielä usemmman kerran vuodessa, kun näitä aleja tuntuu olevan jatkuvalla syötöllä. Jos tiedät omaavasi heikomman itsekurin kaupoilla kiertelyyn, niin pysy suosiolla poissa kaikilta mahdollisilta hulluilta päiviltä.

Jos kuitenkin lähdet seikkailemaan aleihin, niin pidä mielessä toinen toimiva alevinkki: osta vain sitä, mitä alkuperäisellä kauppalistalla ja vältä ylimääräkappaleita. Listalla olevatkin tuotteet on hyvä valita huolella vaikka aleista niitä hakisikin. Jätä siis kauppaan kaikki sellaiset alelöydöt, mitkä eivät kaikilta osin vastaa tarpeitasi. Ei kannata koskaan tehdä kompromissia värin, vaatteen istuvuuden tai muun syyn takia vain, koska saa isonkin alennuksen. Tällaiset ostokset ovat juurikin niitä, jotka pyörivät pahimmillaan vuodesta toiseen kaapissa käyttämättöminä, ehkä vielä laputkin kiinni vaatteessa. Jos ostos oli kaupassa jo jollain tapaa vääränlainen, ei se alelappu tee siitä yhtään parempaa kotiin kannettaessa. Virheostosta vihdoin kierrättäessä konkretisoituu, kuinka 50 euron paidasta -50% alenkin jälkeen on ollut pelkkää rahanmenoa 25 euroa. Ja jos näitä samantyylisiä ostoja sattuu enemmänkin vuosittain, niin heikommallakin matikalla varmasti havaitsee, kuinka paljon rahaa on tullut hukattua, vaikka alun perin luuli säästäneensä.

Kolmas vinkki on niinkin yksinkertainen kuin testi siitä, ostaisitko tuotteen vaikkei siinä roikkuisi minkäänmoista alelappusta. Mitä suurempi ale, sen todennäköisempää on ajatusten sumentuminen sen suhteen, onko tuote sittenkään se oikea. Tämä simppeli keino auttaakin missä tahansa alessa seikkailevaa tekemään lopullisen päätöksen siitä, onko ostos todella tarpeellinen tai tuleeko sille käyttöä. Ihan turha miettiä sitä, kuinka suurella alella vaate kannattaa ostaa, jos ei täydellä hinnalla viitsisi lähteä edes sovituskoppiin sen kanssa. Alennuksen määrää ei siis pidä tuijottaa ensisijaisesti ostopäätöstä tehdessään, vaan miettiä jokaisen ostoksen kohdalla tuota normaalihinnan sääntöä, ja olisiko valmis maksamaan myös täyden hinnan.

Säästöä syntyy siis vain pitämällä siitä alkuperäisestä listasta kiinni, jolloin saat parhaimmillaan pientä säästöä tarvitsemiesi tavaroiden hankinnoissa. On myös hyvin todennäköistä, että mistään vuosittaisista aleista ei vain löydy etsimääsi. Jotenkin aleihin päätyvät aina juuri ne väärät värit tai mallit! Tällöin onkin parempi ostaa suosiolla normaalihintainen, ja se oikeasti mieluisa ja sopiva tuote. Eikä kannata harmistua turhaan siitä, ettei alea tullut hyödynnettyä. Parempi ostaa yksi täydellinen takki satasella, vaikka toisen saisi viidelläkympillä alesta, jos aletakki vaikuttaa jollain tapaa kompromissilta. Siitä ei todennäköisesti olekaan pitkää iloa ja onkin ostettava vielä lisäksi se täydellinen, normaalihintainenkin takki. Näinpä satasen takille hiipikin hintaa 150 euroa.

Koskaan ei ole kuitenkaan myöhäistä oikaista kurssiaan, ja aina voi muuttaa jotain pientäkin huonoa tapaa, jos siihen löytyy hyvä syy. Rahan-, tilan- ja ajansäästö ovat kaikki melkoisen motivoivia syitä mielestäni ajatella tarkemmin erilaisia ostoksiaan. Kannattaa siis pitää tarkka seula hankinnoissa, etenkin aleissa liikkuessa.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s