Viikkovinkki: treenitilat ulkona

Kirjoitin aiemmin, että kaikilla on varmasti kotonaan mahdollisuus jonkin sortin kuntoiluun järkevällä kaluste- ja tavaramäärällä varustetussa kodissa. Tässäkin on varmasti erilaisia poikkeuksia, ja toisilla meistä tuo vapaa tila voi tosiaan jäädä sen verran pieneksi, ettei joogamattoakaan saa levitetyksi. Tällöin mistään välineillä temppuilusta ei kannata edes haaveilla rikkomatta samalla lasipöytää punttien kanssa heiluessaan. Onneksi on kuitenkin mahdollista laajentaa ilmaiseksi reviiriään lähipuistoon tai lenkkipolkujen varrelta löytyville kuntoilupisteille, kun tarvitsee enemmän tilaa kunnon treeniin.

Olin tänään taaperomme kanssa tavallisella aamulenkillä, mutta tällä kertaa minulla ei ollutkaan lenkkiseuraa. Olen todella kärsimätön kävelemään itsekseni lapsen nukkuessa, ellei samalla lenkin ohella ole jotain muuta puuhaa, kuten puhelimessa höpöttely, tai kaupassa tai kirjastolla käynti. Välillä yksin lenkille lähtiessäni yhdistänkin ulkoiluun myös pienen lihaskunto-osuuden. Tässä apuna on metsälenkin varrella muutamassakin kohtaa erilaisia ”minisaleja”, joissa pääsee tekemään monia perusliikkeitä kuntoilulaitteissa. Luovempi keksii salivälineitä mistä vain, kuten naapurimme keksi vetää leukoja leikkipihan keinussa, minkä yläpalkki oli sopivalla korkeudella.

Nuo tavanomaiset puuhäkkyrät löytyvät melkein joka suunnalta ja itse aikanaan ihmettelin, kuinka kukaan viitsii niissä mitään tehdä, kun kyseessä ei ole kaiken kattava salivarustus. Nyt olen havainnut niiden näppäryyden, kun sitä salikorttia ei olekaan ja haluaa yhdistää lenkkeilyyn ulkotreenin. Yllättävän vähillä välineillä ja sillä oman kropan painolla saa kyllä tehtyä monipuolisen jumpan niin, että lihaksissa tuntuu vielä parina seuraavanakin päivänä. Jos ei oma luovuus riitä, niin kannattaa etsiä YouTubesta tai muualta netistä videoita itselle sopiviin liikkeisiin.

IMG_1488

Itse tein tuolla kuvan salilla esimerkiksi punnerruksia (häkkyrää vasten, jos ei halua maahan vaatteita tai käsiä likaamaan), erilaisia vatsoja (vatsapenkissä), kyykkyjä ja jalannostoja (maassa), askelkyykkyjä (takajalka häkkyrällä), pystypunnerruksia (tukin avulla), ojentajia (häkkyrän avulla) ja vielä leuanvetoja (tangolla). Leukojakin voi tehdä avustetusti tangolla jalat häkkyrällä, tai sitten negatiivisena leuanvetona eli ylös hypäten ja alas pikkuhiljaa laskeutuen. Tästäkin olin joskus aikanaan kehittänyt ongelman päässäni, ettei tuo tanko toimi, jos ei jaksa vetää useampaa leukaa. Asiaan perehtyen sekin ongelma ratkesi ja sali toimii sittenkin.

Aerobista liikuntaa tuli tällä kertaa vaunujen kanssa kävelystä ja osittain hölkästä (mikä nyt vaunujen kanssa ei ehkä ole kaikkein ergonomisinta). Toki on olemassa erilaisia juoksuvaunuja, mutta niitä en itse koe mielekkääksi hankkia, kun normaalisti lähden juoksemaan vain silloin, kun pääsen ilman lasta lenkkipolulle. Tämän suhteen kannattaa kuitenkin valita se itselle sopivin tapa liikkua, eikä pakottaa itseään sellaiseen, mikä ei tunnu hyvältä vaikka se muuten aikaa säästäisikin.

IMG_1485

Näitä ulkosaleja on varmasti monen tasoisia paikasta riippuen, mutta ajattelin vinkata tästä näkökulmasta, että hyvin simppelikin välineistö auttaa monipuolisen treenin tekoon. Toki  huippujuttu, jos oman kodin lähistöllä sattuu sijaitsemaan laajemminkin varusteltu ulkosali. Espoossa olen bongannut ainakin Oittaalta, Bodomjärven rannalta laajemman ulkosalin. Helsingin puolella Pirkkolassa sijaitsee kuulemma hieno ulkosali. Urheilukenttien yhteydestä voi löytää näitä ulkoliikuntavälineitä vaihtelevasti. Mikäli ulkoliikunta kiinnostaa, niin kannattaa selvittää tarjonta oman kaupungin nettisivuilta, sillä mukavia yllätyksiä voi löytyäkin aivan kulman takaa. Nopealla googlailulla selvisi sekin, että Vantaan Kartanonkosken liikuntapuistossa on vuosi sitten avattu trendikäs crossfit -kuntoilupaikka. Ulkosaleista voi siis löytyä uudempiakin helmiä.

Tässä siis vinkki tilansäästöön, kun tekee treenit ulkona ja pärjää vieläkin pienemmissä tiloissa, kun niissä ei ole tarpeen harrastaa mitään tilaa vievää liikuntaa. Rahansäästöäkin voi tulla, kun ei osta erillistä kuntosalijäsenyyttä tai edes treenivälineitä kotiin.

Ajanhallintaa tämän on myös parhaimmillaan, kun treeniin yhdistää lapsen kanssa lenkkeilyn. Minun kanssa samaan aikaan treenaamassa oli myös eräs perhe, missä kuntoiltiin kuulemma 2-vuotiaan kanssa yhdessä. Hyvin näytti poika viihtyvän vuorotellen toisen vanhempansa kanssa touhuten heidän tehdessä liikkeitä vuoronperään. Lenkkeilyyn ja ulkotreeniin kannattaa siis ottaa välillä myös perhettä tai kavereita mukaan, niin siinä paranee myös sosiaalinen elämä samalla kun kunto kasvaa. Ja jos ei vielä selväksi tullut, niin kyllä, rakastan todella asioiden ”ymppäämistä”, kuten puolisoni tätä asioiden yhdistelyä nimittää. Mutta se sopii hyvin, kun haluaa saada monta asiaa päivän aikana hoidetuksi.

Mikäli et omista minkäänlaisia liikuntavälineitä tai et halua pitää sellaisia kotonasi, niin silti treeni voi onnistua kodin lähellä ilmaiseksi ilman sitä salikorttiakin. Pyörrän siis aiemman ihmetykseni näiden häkkyröiden suhteen ja olen kiitollinen tästä mahdollisuudesta treenata ilmaiseksi raikkaassa ulkoilmassa – oli se sitten puinen perushäkkyrä keskuspuistossa tai modernimpi crossfit -ulkosali.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s